Dlaczego rozciąganie w przypadku dzieci jest ważne?

By: | Tags: , , , | Comments: 0 | Wrzesień 28th, 2018

Powszechnie uznaje się, że rozciąganie pozytywnie wpływa na kondycję ludzkiego organizmu. Wśród zalet rozciągania mięśni wymienia się m.in. poprawę elastyczności, wytrzymałości oraz poprawę naszego samopoczucia.

Dzieci zazwyczaj chętnie uprawiają różne sporty i wykonują rozmaite ćwiczenia. Należy jednak zaznaczyć, że ich rozwój przebiega bardzo intensywnie. Dzieci w wieku 2-5 lat nie muszą spędzać tyle czasu na ćwiczeniu gibkości ile dzieci starsze, czy dorośli. Ciało dzieci jest tak elastyczne, że nawet podczas zwykłej zabawy ich stawy pracują w pełnym zakresie ruchów. W wieku od 6 do 10 lat ruchliwość ramion i bioder zmniejsza się. Aby zapobiec redukcji zakresu ruchu, dzieci w tym wieku muszą ćwiczyć rozciąganie dynamiczne ramion (unoszenie i wymachy rąk we wszystkich kierunkach) i bioder (unoszenie nóg we wszystkich kierunkach). Fizjologiczna ruchomość kręgosłupa osiąga swój maksymalny poziom w wieku 8-9 lat. Wiek od 8 do 11 lat u dziewczynek i od 10 do 13 lat u chłopców jest okresem wzmożonej intensywności kształtowania gibkości, ponieważ dzieci, dzięki temu, że przybierają na wadze prędzej niż rosną, są silniejsze i bardziej ruchliwe. Wzrost aktywności bez jednoczesnego wzrostu ilości i intensywności ćwiczeń rozciągających może zmniejszyć zakres ruchów. W okresie gwałtownego wzrostu (11 do 13 lat u dziewczynek i 13 do 15 lat u chłopców) dziecko może rosnąć nawet do 2,5 cm na miesiąc. Mięśnie i więzadła nie wydłużają się w tak szybkim tempie jak kości. Podczas rozciągania powinniśmy się skoncentrować na tych mięśniach, które są napinane w związku z gwałtownym wzrostem kości, w przeciwnym razie u dziecka mogą rozwinąć się wady postawy albo pojawić urazy. W wieku szkolnym wszystkie kości, więzadła i mięśnie są osłabione i dlatego należy unikać przemęczania tułowia poprzez zbyt częste powtarzanie skłonów i skrętów.
W drugim etapie adolescencji, po okresie gwałtownego wzrostu (13-15 lat u dziewczynek i 15-19 lat u chłopców), można znowu zintensyfikować trening gibkości i ćwiczyć rozciąganie specyficzne dla danej dyscypliny sportowej zbliżone jakością i ilością do ćwiczeń dla dorosłych.

I tak zgodnie z postępującym procesem rozwojowym z pomocą przychodzą ćwiczenia na rozciąganie. Podobnie jak u dorosłych  ćwiczenia na rozciąganie mają pozytywny wpływ na rozwój młodego organizmu. Regularne rozciąganie poprawia postawę ciała i zwiększa zakres ruchu stawów, w efekcie wyrabia się nienaganną sylwetkę oraz rozluźnione, wolne od bólu ciało; poprawia krążenie, zwiększając przepływ krwi w ciele i dopływ substancji odżywczych do mięśni; ponadto zwiększa świadomość ciała oraz świetnie wpływa na samopoczucie, uspokajając umysł i ładując go kojącą energią; jest bardzo skuteczną formą radzenia sobie ze stresem. Dla dzieci rozciąganie ma również efekty w postaci:

  • Zapobiegania urazom

Rozciąganie pomaga dzieciom zapobiec skurczom mięśni. Ważne jest, aby rozciągnąć się przed i po ćwiczeniach. Rozciąganie po treningu pomaga uniknąć sztywności i przyspiesza regenerację mięśni.

  • Zwiększonej wydajności

Przy regularnym rozciąganiu dzieci lepiej radzą sobie w aktywności fizycznej, ponieważ stają się bardziej elastyczne. Na przykład: młody uczeń sztuk walki może kopać wyżej, a gracz w baseball rzuca lepiej przy rozluźnionym ramieniu. To zdecydowanie poprawia wydajność młodych gimnastyków, baletnic i piłkarzy.

  • Spełniania funkcji edukacyjnej

Jeśli dzieci uczą się prawidłowych nawyków ćwiczeniowych, mogą kontynuować ćwiczenia przez całe życie. Świadomość sprawności fizycznej może również polepszyć ogólny stan zdrowia dziecka w przyszłości. Ponadto, techniki rozciągania zwykle poprawiają właściwe ustawienia ciała. Ten aspekt rozciągania sprzyja lepszej postawie.

Dzieci powinny się rozciągać w miarę możliwości jak najczęściej, ponieważ niesie to za sobą dużo korzyści. Oczywiście należy starać  się utrzymać konwencję zabawy podczas wykonywania ćwiczeń. Dopiero u starszych dzieci można podejść do tematu bardziej pragmatycznie i skupić się na poprawności technicznej wykonywanych ćwiczeń.

Należy jednak pamiętać o konsultacji z doświadczonym fizjoterapeutą, który wskaże, które mięśnie można rozciągać, a które nie. Zależy to od dziecka oraz od jego postawy. W innym wypadku, można zaszkodzić dziecku.

 

 

RehaMedica